Är det svårt att få igång löpträningen?

Är det svårt att få igång löpträningen?

16 september, 2019 Av av Redaktion

Du känner till alla fördelar, det sänker blodtrycket, stärker hjärtat, förbränner fett, reglerar blodsockret osv. men det är som om det inte hjälper. Kanske kommer du ut några gånger och sedan rinner det ut i sanden igen. Det tar emot, helt enkelt. Visst är det en fråga om motivation, och saknas den kan du läsa hur många motivationsböcker som helst utan att du kommer iväg. Men det kan också vara så att du helt enkelt blir öm i fötterna av att vara ute. Du springer ett par gånger men det ömmar i fötterna, det kan vara både hälen och framfoten. Känns det igen, är det bara att fortsätta att läsa.

Det kan bero på att du har pronation, dvs att mellanfoten lutar inåt och spänner ut senan i foten när du springer. Det kan ge riktigt ömma fötter. Har du otur kan det även framprovocera hälsporre. Det är en smärtsam inflammation i hälens senfäste, som oftast kräver professionell behandling. Men så illa behöver det självklart inte gå.

Bra åtgärder

Om du upptäcker det här i tid kan du motverka problemet med ett par förnuftiga iläggsulor. Vid pronation gäller det att stödja hälen och foten så att du inte sätter ner foten fel, på underlaget. Vid begynnande hälsporre behöver du avlasta hälen.

Ett annat problem du också kan avhjälpa med inläggssulor är nedsjunken framfot. Vid nedsjunken framfot är det under de tre mellersta tårna att trycket läggs när man går. Om du är öm här och det dessutom börjat bildas hård hud under de mellersta tårna, är det dags att åtgärda.

Fundera på om det är det här som stoppar dig från att komma ut och springa. I så fall är det helt ok. Fötterna kan fara riktigt illa om du löptränar med de här problemen. Åtgärda först, prova sedan att börja springa igen.