Så förbättrar du sömnen med 3 enkla tips

Så förbättrar du sömnen med 3 enkla tips

11 september, 2018 0 av redaktionen

Sov gott är en av de viktigaste faktorerna för att du ska kunna ha en bra vardag. Om du sover dåligt kan det snabbt förstöra vardagen eftersom sömnbrist kan leda till energibrist. Om du har svårt att sova kan du fortsätta läsa om hur du får bättre sömn.


Skapa en bra sömnrutin

Det första tipset på hur du kan optimera din sömn är att skapa en bra sömnrutin. En bra sömnrutin handlar om att gå till sängs och gå upp vid samma tid varje dag. Om du har en massa olika sängtider blir det att bli svårare att somna på kvällen än om du går till sängs vid samma tid.

Om du tvingar din kropp till att gå till sängs vid samma tidpunkt blir det mycket lättare att somna och det är därför viktigt att få nog med sömn.

När du först börjar med din nya sömnrutin kommer du förmodligen inte att se några fantastiska resultat eftersom det tar tid för kroppen att vänja sig. Men när kroppen vänjer sig vid att gå till sängs vid samma tid blir det mycket lättare att somna. Då får du också bättre sömn.

Inred sovrummet på bästa sätt.

Detta handlar om sovrumsinredningen. För att du ska kunna sova gott är det viktigt att du optimerar just sovrumsinredningen. Du behöver först och främst en bra säng med en madrass som passar bra.

När du har en bra säng är belysningen i sovrummet nästa sak att tänka på. Mörkläggningsgardiner är viktiga så att du kan sova även om det är ljust ute, och du måste ha en lampa som inte lyser lika starkt under natten.

När du inreder sovrummet handlar det om att skapa ett personligt utrymme där du kan känna dig bekväm. Du kan t.ex. personalisera ditt hem med handdukar from Georg Jensen Damask eller fin dekoration som kan gör just ditt sovrum mer personligt.


Undvik skärmar strax innan sängdags

Det sista rådet till bättre sömn är att undvika skärmar strax innan sängdags. Datorer, mobiltelefoner och TV har ofta bakgrundsbelysning som kan hålla dig vaken om natten och kan därför göra det svårare för dig att somna. En ny skön pyjamas kan också hjälpa sömnen, och en sådan kan du t.ex. hitta på 2trendy där det finns massor av snygga kläder.

När der gäller skärmar kan du installera en app på din telefon och dator så att skärmen blir mörkare på kvällen och inte lyser lika starkt.